Semnificație statistică

Prin semnificație statistică (Statistical significance) înțelegem un număr care exprimă probabilitatea ca rezultatul unui experiment sau studiu să se fi produs întâmplător. Acest număr poate indica un nivel de încredere sau o marjă de eroare. El surprinde probabilitatea ca între două variabile să există o legătură. Astfel, dacă un test statistic este semnificativ înseamnă că…

Sentimentul pieței

Sentimentul pieței (Market sentiment) se referă la atitudinea generală pe care o au investitorii privind o piață financiar sau un titlu de valoare. Practic, acesta este un indicator care extrage tendințele generale din atitudinea investitorilor. El reflectă optimismul sau pesimismul la nivel colectiv și poate fi utilizat pentru a a lua decizii investiționale. De exemplu,…

Serviciu

Un serviciu (Service) este o activitate realizată de către o persoană fizică sau juridică pentru un client. Serviciul este tranzacționat ca un bun economic (non-material). Comercializarea serviciilor trebuie să țină cont de faptul că acestea sunt: intangibile, perisabile, netransportabile, eterogene, intensive în muncă etc. Acest tip de bunuri sunt consumate în momentul în care clientul…

Serviciu privat

Serviciul privat (Private service) este un serviciu oferit de către o persoană fizică sau juridică, din mediul privat, pe piață. Acesta este  comercializat ca un bun economic, în vederea obținere de profituri. Altfel spus, în această categorie se poate încadra orice serviciu realizat și vândut de către o persoană juridică privată. Pentru că sunt private,…

Serviciu public

Un serviciu public (Public service) este activitatea realizată de o organizație sau instituție publică pentru cetățenii dintr-o regiune sau țară. Aparent, majoritatea serviciilor publice sunt gratuite, dar în realitate acestea sunt finanțate de către cetățeni prin taxele și impozitele plătite. Serviciile publice sunt destinate deservirii tuturor cetățenilor dintr-o regiune. Exemple uzuale de servicii publice sunt:…

Setsuden

Setsuden (Setsuden) a fost mișcare de încurajare a economiei de energie electrică în Japonia 2011. În urma accidentului nuclear de la Fukushima capacitatea de producție a energiei electrice a fost puternic afectată. Pentru că exista riscul ca în lunile de vară să apară blocaje a apărut această mișcare de reacție. În cadrul acesteia, se propunea…

Shrinkflație

Shrinkflația (Shrinkflation) este o metodă folosită de producători pentru a masca inflația. Această formă a inflației este observabilă când producătorii unor produse micșorează cantitățile aferente unităților vândute, păstrând aceleași prețuri unitare. De exemplu, un producător de ciocolată va păstra prețul de 5 lei pentru o tabletă, dar va reduce cantitatea acesteia de la 100 la…

Sindicalizare

Prin sindicalizare (Unionization) înțelegem procesul prin care o parte dintre angajații unei organizații formează un sindicat care să îi reprezinte în fața conducerii unității. Când o uniune este formată din suficienți angajați are capacitatea să influențeze deciziile conducerii. Uniunea va proteja drepturile salariaților, dar îi va avantaja pe cei care fac parte din ea. De…

Sindicat

Sindicatul (Syndicate) reprezintă o organizație legală, formată dintr-o parte sau totalitatea salariaților dintr-o întreprindere. Scopul unui sindicat constă în apărarea intereselor economice, sociale și profesionale ale membrilor sări. De obicei, sindicatul reprezintă salariații în raport cu patronatul. Sindicatul poate să intervină în relația salariaților cu patronatul în mai multe situații, dar în special atunci când:…

Sindicat bancar

Prin sindicat bancar (Banking syndicate) ne referim la o uniune, formată din mai multe bănci, cu scopul finanțării unui debitor. Practic, băncile acordă un împrumut comun, pentru atingerea unui scop relevant. De exemplu, dacă un debitor intenționează să dezvolte un proiect imobiliar complex, se poate forma un sindicat de acest gen pentru a aduna mai…